IMPULSE, INSTALLATION

EN 

Impulse is a suspended work of five juxtaposed parts. Each part is made up of two metal panels linked to each other by eight wires that light up in a computerized sound and light program. In this project, Martin Messier proposes a poetic analogy with a technological twist to the functioning of the brain, in the form of the circulation of energy rendered visible by the paths of light travelling between one panel and the other.

 

Keeping to the cerebral metaphor, the luminous influx spreads through the metallic structure, producing captive energy. The wires linking the panels act as the axons and the space in between as the synaptic gap. Contact between the panels is not necessary for the transmission of the influx to take place: the panels receive, encode, and transmit the light signal, one panel emitting an action potential that the other converts into a signal. This is how energy circulation works – except that, in Impulse, the lighting sequences do not occur in a steady, fluid manner and do not follow a linear path. They act as disruptive discharges in a choreography executed by one or more of the five parts of the structure, together or separately, simultaneously or successively. The cadence of this choreography is erratic and intermittent. Sometimes, light traverses the structure in a continuous line, but often, the path is interrupted. The luminous impulse reappears elsewhere; like a spectre, it emerges where it isn’t expected, accentuating the discontinuity. Could it have taken control of the linear form, directing it in unsought, fortuitous paths? The ruptures in the linearity of the light paths seem to generate autonomous choreographic segments, even as they take place within the overall composition.

 

The whole work has an electrifying effect, stimulating spectators’ sensorial systems. Not only is their vision engaged, but their hearing as well – thanks to the synchronization with sound – and, finally, their entire bodies through the effect of polysensorial propagation. In Impulse, the influx which normally responds to a stimulus encoded by the brain becomes a stimulus in itself. It amplifies sensations in the spectators, allowing them to access the essence of the senses.

 

 

CREDITS 

Artistic director, audio and visual programming : Martin Messier

Technical design and fabrication: Thomas Payette, Maxime Bouchard (HUB Studio)

Electronic : Nathanaël Lécaudé

Technical helper : Laura-Rose Grenier, Dominique Hawry

Support : Conseil des arts et lettres du Québec

 

 

 

FR 

IMPULSE est une installation où le son et la lumière circulent selon une chorégraphie non-linéaire. Composée de cinq segments, chacun constitué de panneaux métalliques suspendus et reliés entre eux par des fils, l’œuvre s’active au gré d’une programmation lumineuse et sonore semi-aléatoire. Martin Messier propose ici une analogie poético-technologique du fonctionnement du cerveau et du flux de la pensée, sous la forme d’une circulation d’énergie donnée à voir par des trajets lumineux se propageant d’un panneau à l’autre.

 

Filant la métaphore cérébrale, l’influx électrique est diffusé à travers la structure suivant une cadence saccadée et intermittente. Les fils reliant les panneaux agissent comme des transmetteurs, ou des axones. Le vide qui se situe entre chaque partie fonctionne comme l’espace synaptique. Le contact entre les deux panneaux n’est donc pas nécessaire pour qu’il y ait transmission de l’influx. Les panneaux reçoivent, encodent et transmettent le signal lumineux : ils se relaient dans le processus de conversion du signal. Cependant l’impulsion lumineuse ne réapparaît pas nécessairement là où on l’attend, accentuant le caractère discontinu de l’œuvre et, par extension, nous rappelle l’aspect indéterminé – voire hasardeux – du flot de la pensée. Les séquences lumineuses ne se propagent donc pas de manière fluide et régulière : elles se comportent plutôt comme des décharges discontinues et disruptives.  

 

Œuvre miroir, IMPULSE simule et stimule simultanément le système sensoriel du spectateur. Par une intense sollicitation de la rétine et de l’ouïe – à travers une synchronisation sonore et visuelle aussi électrisante qu’imprévisible – c’est une véritable expérience poly-sensorielle qui est procurée au public. IMPULSE donne ainsi à voir, à échelle humaine, le spectacle interne et invisible de l’influx nerveux qui nous anime incessamment.

 

 

CRÉDITS 

Direction artistique, musique et programmation visuelle : Martin Messier

Conception matérielle et fabrication: Thomas Payette, Maxime Bouchard (HUB Studio)

Électronique : Nathanaël Lécaudé  

Aide technique : Laura-Rose Grenier, Dominique Hawry

Support : Conseil des arts et lettres du Québec

 

 

AGENT 

La chasse galerie, Marc Langlois

mlanglois.mtl@gmail.com

© Martin Messier